Názory občanů na těžbu zlatav Kašperských Horách |
| Jméno: | Jan Hradecký | Datum: | Úterý 14.07.1998, 09:11 hod. |
| Bydliště: | Praha 10 | Názor: | Nesouhlasím |
| Těžba a následná úprava by způsobila poškození krajiny v okolí města - zvláště umístění odkaliště do údolí pod Kašperkem. Řesení je netěžit, pokud pominu estetické a ekologické důvody, které jsou nejdůležitější, i z finančního hlediska je pro město výhodnější rozvoj turistiky než krátkodobý (a v podstatě nejistý) zisk z těžby, spojený s devastací krajiny. | |||
| Jméno: | Milan Duda | Datum: | Úterý 23.06.1998, 11:50 hod. |
| Bydliště: | Plzeň | Názor: | Nesouhlasím |
| Protože mně to říká srdce. Protože to nepotřebujeme, jsou jakékoli argumenty pro i proti zbytečné. Argumenty proti jsou uměle vyhledávány, protože nikdo nechce po pravdě říci, že je rozhodnut je vyhledávat pro svůj emoční, nelogický, nevědecký postoj. Každému to stejně říká jen srdce; jde o sentiment. Argumenty pro jsou rovněž uměle vyhledávány, neboť nikdo ze zainteresovaných nechce přiznat barvu a popravdě říci, že mu jde o jeho kapsu. Diskuse je zbytečná, namístě je pouze celostátní referendum. | |||
| Jméno: | nezveřejněno | Datum: | Úterý 19.05.1998, 10:55 hod. |
| Bydliště: | Názor: | Nesouhlasím | |
| Protože v této oblasti bydlím a vím jaká je zde krásná a skoro nedotknutá příroda. Kdyby se zde začalo těžit,
tak to si ani nedovedu představit jak by to vypadalo. Jestli si kanaďané myslí, že nám tu krásnou přírodu zničí, tak jsou na omylu. Názor: V současné době neexistuje levné ekologické řešení na tuto těžbu. Proto bych raději počkal na nové technologie, které umožní i současnou těžbu wolframu a ostatních prvků, které se zde nacházejí. | |||
| Jméno: | Luděk Lindner | Datum: | Úterý 05.05.1998, 20:27 hod. |
| Bydliště: | Plzeň | Názor: | Nesouhlasím |
| Těžba v tomto ložisku bude krátkodobá záležitost s krátkodobým, diskutabilním přínosem (zalidnění regionu, pracovní příležitosti,
finanční přínos státu) a dlohodobými negativními následky (velký objem uskladněného odpadu, průsaky chemikálií do půdy, nevratné změny rázu krajiny, která je ještě ke všemu chráněnnou oblastí). Názor: Těžba jakékoliv nerostné suroviny je nevratným zásahem do krajiny. Je to, zvláště pro naši ekonomiku nezbytný zdroj, ale jeho využívání musí být neustále stlačováno na minimum, neboť jak poškozená příroda, tak i vytěžené suroviny se již nikdy nevrátí. V tomto případě si však nemyslím, že by tato těžba byla přínosem zrovna naší ekonomice. Když k tomuto problému přidám přítomnost chráněné oblasti a zcela jiné zájmy celého regionu (turistický ruch - za daleko menší devastace nežli těžba zlata využívá té samé oblasti či krajiny po nesrovnatelně delší dobu), tak se proti těžbě zlata staví již daleko více argumentů než pro ni. Připouštím ale, že můj názor může být ovlivněn tím, že jsem velkým obdivovatelem Šumavy a ztratí-li ona, ztratím i já. Děkuji. | |||
| Jméno: | Mgr. Petr Fridrich | Datum: | Pondělí 20.04.1998, 18:52 hod. |
| Bydliště: | Praha | Názor: | Nesouhlasím |
| Vzhledem k tomu, že k oblasti Kašperských Hor a vlastně k celé Šumavě mám velice silný vztah, nedokážu si představit, že by právě toto místo,
které právě díky své relativně vysoké kvalitě životního prostředí bylo narušeno jakoukoli průmyslovou činností a tím méně činností důlní, která patří k největším narušitelům
životního prostředí. Myslím, že celá oblast je především určena k využití v oblasti rekreace a předem jakoukoli průmyslovou činnost vylučuje. Názor: Přes prezentované ekonomické výhody nejsem o výhodnosti projektu přesvědčen a to především proto, že má kriteria hodnocení celé věci nejsou jen ekonomická. Těžbu zlata v tomto regionu nepodporuji a myslím, že nejlepším řešením by bylo projekt ukončit. | |||
| Jméno: | Lenka Dynterová | Datum: | Pátek 17.04.1998, 08:30 hod. |
| Bydliště: | Praha 10 | Názor: | Nesouhlasím |
| I přes všechna opatření a řeči těch hlavních stejně dojde k poškození přírody, krajiny... Proč se pořád snažíme uchamtit všechno co jde? Názor: Jako by bylo tak hrozně důležitý nahrabat si někde zlato na úkor prostředí, ve kterém žije tolik lidí, zvířat a rostlinných druhů. Ať tam to zlato zůstane ležet ještě pár století, třeba se na něj nakonec zapomene. Byli jste někdy v Kašperkách? Je tam fakt krásně, ale pak už nebude!!! | |||
| Jméno: | Dušan Karásek | Datum: | Pátek 06.03.1998, 17:57 hod. |
| Bydliště: | Lipov | Názor: | Nesouhlasím |
| Nevidím důvod k těžbe zlata na našem území a ještě k tomu v území Šumavy. Míst v naší republice narušených těžbou máme
dost a nevím proč by jsme si měli dopřávat o své vlastní vůli další. Internetová stránka firmy TVX mne přesvědčila o jejich cíli těžit zlato za každou cenu.
Firmě jde o vytěžení zlata a zcela účelově podávané informace mne nepřesvědčili o ničem jiném než o snaze zbohatnout na úkor naší přírody. P.S. Nedejte se, držím Vám palce. | |||
| Jméno: | David Herman | Datum: | Pondělí 02.03.1998, 19:49 hod. |
| Bydliště: | Plzeň | Názor: | Nesouhlasím |
| Nevidím důvod, proč poškozovat šumavskou krajinu. Vždyť neporušená příroda a životní prostředí jsou nad zlato. Názor: Těžbu zlata v našem státě zakázat. Stačí, že jsou zdevastované Krušné hory a okolí. Chraňme proto zbytek naší země. | |||
| Jméno: | František Janda | Datum: | Středa 18.02.1998, 22:17 hod. |
| Bydliště: | Pardubice | Názor: | Nesouhlasím |
| Příroda nedává, ale půjčuje, a v tomto případě by ty úroky byly strašný. | |||
| Jméno: | Petr Kuna | Datum: | Čtvrtek 05.02.1998, 18:37 hod. |
| Bydliště: | Hradec Králové | Názor: | Nesouhlasím |
| Protože se domnívám, že se tímto a podobnými akcemi posouváme ze střední Evropy do rozvojového světa žijícího z neuváženého čerpání přírodního bohatství, které si rozvinuté země šetří. Navíc se jedná o těžbu v lokalitě, která by měla co do využití sloužit jiným účelům (rekreace, ochrana přírody) v rámci celého šumavského komplexu, který je ve střední Evropě jedinečný. Technologie těžby navíc není zrovna "environmental-friendly". | |||
| Jméno: | Pavel Kříž | Datum: | Pondělí 02.02.1998, 18:39 hod. |
| Bydliště: | Praha 3 | Názor: | Nesouhlasím |
| Životní prostředí v dnešní době není příliš dobré, a tak nám nezbývá, než s rozmyslem volit, zda a jakým způsobem ho dále zatěžovat.
A myslím si, že těžba zlata nepatří mezi to, co bychom opravdu teď museli dělat. Názor: Obecně si myslím, že když zjistíme, že máme nekde ložiska čehokoliv, jestě přeci není důvod k tomu, abychom to zase hned vytěžili. Je to jako kdybychom říkali: "My jsme si to našli (= naše generace, nemyslim TVX) a tak si to chceme užít". Proč to nepřenechat třeba dalším generacím? Třeba přijdou na způsob, jak vytěžit zlato bez nutnosti stěhovat z místa na místo tisíce tun horniny. A nebo zjistí, že vlastně žádné zlato nepotřebují. | |||
| Jméno: | Rudolf Kolb | Datum: | Pondělí 02.02.1998, 10:18 hod. |
| Bydliště: | Strakonice | Názor: | Nesouhlasím |
| To už je to poslední, co tady máme a měli bychom to nechat budoucím generacím. Souhlasím s názorem, že zlato, které je v okolí Kašperských Hor naše hospodářství nutně nepotřebuje. Myslím si, že bychom si neměli nechat ukrást naši přírodu a dělat všechno jenom pro peníze. Argumenty TVX Bohemia důlni a.s. jsou jenom kecy a chtějí se zalíbit lidem, kteří o tom rozhodujou. Jsem rozhodne proti těžbe zlata. | |||
| Jméno: | Ondřej Maštálka | Datum: | Neděle 01.02.1998, 13:23 hod. |
| Bydliště: | Praha 5 | Názor: | Nesouhlasím |
| Současné ceny zlata na světových trzích jsou na minimu a podle expertů současná nabídka zlata způsobená prodejem zlatých
rezerv např. Švýcarska, Austrálie i SRN a následně i Jižní Koree budou stačit zlatému průmyslu (zejména klenotnictví) na dalších 10 - 15 let. Jak je již uvedeno
výše, v současné době je spíše trend zlato na trzích odprodávat, protože držba zlatých rezerv nenese žádné úroky a cena zlata na světových trzích klesá. Přitom
při jeho těžbě jsou poměrně vysoké náklady, tj. celková efektivita těžby pro náš stát by v současné situaci nebyla příliš dobrá. Názor: Navrhuji počkat dalších 10 let a potom opětovně zvážit na základě ceny zlata na světových trzích, celkové náklady těžby, dopadem na životní prostředí a ekonomických výhod či nevýhod jestli by stálo za úvahu zlato těžit. Jestli situace nebude opět příznivá, je možné opět nějaký čas počkat. Ondřej Maštálka, obchodník s cennými papíry | |||
| Jméno: | František Doubravský | Datum: | Čtvrtek 29.1.1998, 21:48 hod. |
| Bydliště: | Vysoké Mýto | Názor: | Nesouhlasím |
| Nesouhlasím s ničením a vysáváním nerostného bohatství krásné české země nějakou zahraniční firmou. Názor: Jsem jednoznačně proti těžbě. Příslušné ministerstvo by již nemělo firmě TVX Bohemia důlní a.s. vystavovat žádné povolení k průzkumným pracem v oblasti Kašperských Hor. | |||
| Jméno: | Ivan Kabele | Datum: | Pondělí 26.01.1998, 08:19 hod. |
| Bydliště: | Raspenava | Názor: | Souhlasím |
| Ano budou prachy. | |||
| Jméno: | Pavel Papoušek | Datum: | Pátek 23.01.1998, 20:01 hod. |
| Bydliště: | Praha 10 | Názor: | Nesouhlasím |
| Možné škody převyšují ek. přínos. Snadno dosažitelné zásoby drahých kovů byly vytěženy ve středověku. Názor: Metody výtěžnosti rudy stále rostou, pokud těžit tak cca za 50 let. | |||
| Jméno: | Jiří Rohlíček | Datum: | Pátek 23.01.1998, 16:17 hod. |
| Bydliště: | Praha 7 | Názor: | Nesouhlasím |
| Myslím, že ekonomické přínosy nevyváží ekologická rizika. Názor: Zlato netěžit. Zaměřit se na vzdělávání a zaopatřit republiku vývozem znalostí a dovedností. | |||
| Jméno: | Martin Suchánek | Datum: | Středa 21.01.1998, 19:37 hod. |
| Bydliště: | Mariánké Lázně | Názor: | Nesouhlasím |
| V létě jsem byl na Aljašce a viděl, jak vypadá krajina po těžbě. I zde se používají moderní technologie, přesto je ráz krajiny silně pozměněn, připomíná spíše Měsíc. Nedejte se. | |||
| Jméno: | Miloš Vondruška | Datum: | Středa 21.01.1998, 16:37 hod. |
| Bydliště: | Praha 6 | Názor: | Nesouhlasím |
| Ekologické zatížení krajiny by při těžbě s využitím kyanidu bylo neůměrně velké. Dále nevěřím "zlatokopeckým" firmám, které naslibují (a napodplácejí) a nakonec skutek utek. | |||
| Jméno: | Ivo Peterka | Datum: | Středa 21.01.1998, 13:27 hod. |
| Bydliště: | Svitavy | Názor: | Nesouhlasím |
| Je-li někde vyznačena CHKO, je to asi proto, že tam je ještě pořád co chránit. O jedné věci se podle mě nikdo zatím příliš nezmínil. Mimo to, že by se musela někam vyvážet hlušina (= velké skládky), vznikla by v okolí města časem poddolovaná oblast, kde by asi nebylo příliš bezpečno (Nevím, zda jsou nové technologie natolik propracované, aby tento problém nevznikl, ale myslím si, ze tomu nepůjde zabránit se 100% jistotou). Nemyslím, že by bylo vhodné, aby jednou v CHKO visely cedule "Pozor, nebezpečí, poddolovaná oblast, držte se vyznačených cest". Nehledě na to, že se zde před několika sty lety zlato těžilo a tak zde již možná některé poddolované oblasti jsou. | |||
| Jméno: | Jan Bavor | Datum: | Pondělí 19.01.1998, 08:23 hod. |
| Bydliště: | Mladá Boleslav | Názor: | Nesouhlasím |
| Nesouhlasím, resp. spíše nesouhlasím - není přípustné, aby se za účelem dosahování zisku devastovala naše již tak dost zničená krajina. Měli bychom se začít více zajímat o přírodu, člověka (a to nejen na základě vyhodnocování ekonomických ukazatelů) a podobně v dnešní době opomíjené maličkosti. | |||
| Jméno: | Tomáš Grygar | Datum: | Středa 14.01.1998, 15:32 hod. |
| Bydliště: | Řež | Názor: | Nesouhlasím |
| Obávám se, že riziko rozvrtání hlíny a kamení s obsahem arsenu a rosáhlé chemické
zpracování k získání stopových množství Au vedle značného množství balastu včetně aresonopyritu nestojí tuhle hustě osídlenou zemi za směšné množství nějakého kovu.
Mně stačí sledovat situaci poblíž Stráže pod Ralskem - chemická těšba je zločin, protože laici na úřadech nedokážou ani předvídat následky, a projektanti je možná
vědomě zamlčují a malují skutečnost na růžovo. Případ v Tmáni ukazuje, že státní úředníci odmávnou i naprostou blbost, protože při prvním rozhodování neberou ohledy ani na názory občanů ani ekologů. Totéž se stalo i Kašperským Horám. A tahle zem nepatří uředníkům, ale lidem. Názor: Nechat kašperské zlato kde je a jít vydělávat někam jinam. Pokud je těžba fakt tak bezpečná a skvělá, aby se musel zničit kus krajiny, je třeba přesvědčit především starostu Kašperských Hor a místní odpůrce těžby, teprve potom organizovat internetové ankety, a teprve úplně nakonec chodit na úřady, kde slíbí všechno, protože nemají špetku soudnosti. Ostatně si myslím, že mediální kampaň mi dává za pravdu, že TVX zvolila blbý postup. | |||
| Jméno: | Mirek Patak | Datum: | Úterý 06.01.1998, 15:38 hod. |
| Bydliště: | Miami Shores, U.S.A. | Názor: | Nesouhlasím |
| Nepředstavitelně vysoké zatížení malého území. Nevhodná lokalita. MÁM RÁD ŠUMAVU. Pokud TVX dalším průzkumem nebude škodit, není marné vědět, jak to dole vypadá. Ale proč by dělali průzkum bez silného záměru těžit? Jistě také nepředají výsledky někomu dalšímu. Takže - sbalit a domů. | |||
| Jméno: | Oldřich Syrovátka | Datum: | Úterý 06.01.1998, 13:05 hod. |
| Bydliště: | České Budějovice | Názor: | Nesouhlasím |
| Shoduji se s názory Sdružení. Vadí mi současný stav legislativy a státní správy, který neumožňuje obcím právo veta v případech, kdy usilují o ochranu přírody, krajiny a životního prostředí, a to v zájmu státu a konečně i kontinentu. Možná by bylo zajímavé zadat zpracování studie, která by záměr TVX vyhodnotila z hlediska principu udržitelnosti [Agenda 21], a to v celosvětových souvislostech. | |||
| Jméno: | nezveřejněno | Datum: | Sobota 13.12.1997, 20:53 hod. |
| Bydliště: | Názor: | Nesouhlasím | |
| Je to HRŮZA, že se o takové věci vůbec přemýšlí. Příroda je to NEJCENNĚJŠÍ co máme a nemůžeme si to nechat zničit od nějakých cizinců, kterým na našem kraji nezáleží. JSEM ROZHODNĚ PROTI a proti jsou VŠICHNI, které znám. | |||
| Jméno: | nezveřejněno | Datum: | Čtvrtek 11.12.1997, 11:33 hod. |
| Bydliště: | Názor: | Nesouhlasím | |
| Těžba zlata popírá myšlenku trvale udržitelného rozvoje, kterou by se každý rozumný stát měl řídit. Neprodávejme české bohatství do zahraničí. Náklady na pozdější nápravu škod, způsobených těžbou, by byly několikanásobně vyšší než současný zisk. Řešení? Zásadně netěžit, není to pro stát priorita. Počkat do budoucna na případné lepší technologie nebo na kritický nedostatek zlata, kdy se těžit bude muset. | |||
| Jméno: | Tomáš Verner | Datum: | Pondělí 08.12.1997, 11:13 hod. |
| Bydliště: | Praha | Názor: | Nesouhlasím |
| Těžit by se v týhle zemi už nemělo vůbec nic, protože stav ŽP je katastrofální. | |||
| Jméno: | Pavel Hyťha | Datum: | Čtvrtek 30.10.1997, 17:18 hod. |
| Bydliště: | Třemošná | Názor: | Nesouhlasím |
| Protože v okolí Kašperských hor je skutečně výjimečně krásná příroda a rád bych si ji zapamatoval jako místo, do kterého se chci vždy znovu vracet. Rozhodně souhlasím s tím, že postup MŽP není korektní a veřejnost je manipulována nepravdivými informacemi. | |||
| Jméno: | Radek Zvanovec | Datum: | Pondělí 20.10.1997, 12:39 hod. |
| Bydliště: | Praha 4 | Názor: | Nesouhlasím |
| Příroda nad zlato. | |||
| Jméno: | Jan Lev | Datum: | Pondělí 15.09.1997, 19:09 hod. |
| Bydliště: | Valašské Meziříčí | Názor: | Souhlasím |
| Autor svůj názor dále nekomentuje. | |||
| Jméno: | Michal Kovář | Datum: | Úterý 26.08.1997, 09:16 hod. |
| Bydliště: | Vizovice | Názor: | Nesouhlasím |
| Kdo ví, jestli by v Kašperských Horách zůstalo krásně, pokud by se tam těžilo. | |||
| Jméno: | Marek Nikolič | Datum: | Středa 13.08.1997, 13:25 hod. |
| Bydliště: | Praha | Názor: | Souhlasím |
| Autor svůj názor dále nekomentuje. | |||
| Jméno: | Milan Čermák | Datum: | Úterý 12.08.1997, 12:51 hod. |
| Bydliště: | Kladno | Názor: | Nesouhlasím |
| Můj názor na těžbu zlata je záporný. Myslím si, že krátkodobě může přinést ekonomický prospěch, ale do budoucna ztratí krajina svou hodnotu a nebude moci být využívána pro turistiku jako dodnes. Lidé toto území přestanou navštěvovat a tamní obyvatelé ztratí obživu. Můj názor je takový, že při rozhodování o takovýchto věcech by se lidé měli dívat dále do budoucna. Nehledět pouze na to, co jim jaká činnost přinese v následujících pěti letech, ale zamyslet se co bude dál za 10, 20, 30 let. | |||
| Jméno: | Jaroslav Páv | Datum: | Čtvrtek 07.08.1997, 14:46 hod. |
| Bydliště: | Praha | Názor: | Nesouhlasím |
| Nestojí za to ničit krajinu pro trochu peněz, které zase zalepí nějakou díru ve státním rozpočtu případně je někdo ukradne (vytuneluje). Většina zisku pravděpodobně stejně skončí někde v zahraničí. Krajina znehodnocena, peníze pryč a co nám zbyde? | |||
| Jméno: | nezveřejněno | Datum: | Středa 2.7.1997, 14:15 hod. |
| Bydliště: | Názor: | Nesouhlasím | |
| Nesouhlasím, protože by se zničila okolní krajina. A z technologie těžby zlata, kterou tam chtejí uplatnit
(pokud mě paměť neklame, tak louhování kyanidem nějakým) mi docela nahání hrůzu!!! Asi takhle: 88888-OOOOO Zlato NEpotřebujeme. Potřebujou ho ty páprdové, který mají před očima JENOM prachy a svůj vlastní prospěch. Tak. | |||
| Jméno: | Radim Ječný | Datum: | Středa 02.07.1997, 09:35 hod. |
| Bydliště: | Praha 5 | Názor: | Nesouhlasím |
| Je již tak málo takových oblastí u nás, která jsou tak zachovalá. Těžba zlata
za podmínek společnosti TVX jsou zločinem proti této i budoucím generacím. Váš argument na www-stránce ohledně potřebnosti či nepotřebnosti těžby zlata pro narodní hospodářství nepovažuji za relevantní. Je to jedno, protože hodnota takových území se blíží nekonečnu. | |||
| Jméno: | Jan Przywara | Datum: | Středa 18.06.1997, 14:00 hod. |
| Bydliště: | Bystřice | Názor: | Nesouhlasím |
| Myslím si, že zachování života organismu, jenž se vyskytují v dané lokalitě (a myslím i rostliny), je duležitější než blahobyt několika málo lidí někde v Kanadě. Myslím si, že zlato by se zde v současné době vůbec těžit nemělo. Ložisko je možno zachovat jako jakousi rezervu do dob, než bude zlata opravdu zapotřebí a budou nalezeny environmentálně šetrnější metody těžby. | |||
| Jméno: | nezveřejněno | Datum: | Úterý 17.06.1997, 13:54 hod. |
| Bydliště: | Názor: | Nesouhlasím | |
| Protože si myslím, že Šumava je moc krásná na to, aby dopadla stejně jako některé pánevní oblasti severních Čech. Podle mého názoru by Kašperské Hory spíše vydělaly na cestovním ruchu a ne na nějakém krátkozrakém projektu zahraničních firem. Doufám, že lidé, kteří budou rozhodovat o případné těžbě budou brát ohled na obyvatele, kteří na Šumavě žijí, a že kanadské dolary nebudou v rozhodování hrát žádnou úlohu. | |||
| Jméno: | Ondřej Dobruský | Datum: | Pátek 30.05.1997, 12:35 hod. |
| Bydliště: | Chrudim | Názor: | Nesouhlasím |
| Negativa těžby podle mě zcela převišují její pozitiva. TVX může slibovat co chce, ale skutečnost bude s největší pravděpodobností dosti jiná. To až se objeví nepředvídatelné problémy, pak už bude pozdě. | |||
| Jméno: | Radim Perlin | Datum: | Pondělí 26.05.1997, 18:48 hod. |
| Bydliště: | Praha 2 | Názor: | Nesouhlasím |
| Těžba zlata by vedla k poškození životního prostředí v těsné blízkosti N.P. Šumava, k porušení ekologické stability v lokalitě a dlouhodobému zatížení krajiny při samotné těžbě. Kromě toho by tato část Šumavy nepochybně přišla o svoji prestiž jako turistické a rekreační středisko. | |||